Inlägg

Här hittar ni några inlägg som jag har lagt upp på sociala medier

Jun 2024
Planen för hösten börjar sätta sig, och årets ”Kick-Off” för Almen HR är spikad, denna gång kör vi med respektive – hoppas på bra uppslutning… Även om man är rätt ensam i företaget så behöver man ibland få fira framgångar och belöna sig själv, och givetvis ska min fru ha cred för allt annat som hon fixar, så att det är möjligt för mig att köra Almen HR!

Önskar er alla en skön ledighet då den blir av!

Apr 2024
Tre år med Almen HR!
Nu har de första tre åren med Almen HR passerat, det känns som om det var nyss, men åren går ju snabbt om man har roligt 😊 Jag har haft förmånen att få jobba tillsammans med många fina företag, fått träffa många nya härliga människor och fått förtroendet att få vara företagens HR-stöd.
Jag vill passa på att tacka er som har gjort, och fortfarande gör det möjligt för mig och Almen HR – mina kunder, mina vänner och min familj! Ett stort tack går även till Jörgen Hellsten Sjuttioett Organisationsutveckling och min redovisningsbyrå Desai för snabb support och kloka råd!

Mar 2024
Hur ska jag hinna med att stanna upp?
Det händer att jag möter personer som har svårt att hinna med allt dem ska göra, och det som görs – är det verkligen det som är prio 1 just nu? Är allt viktigt och bråttom, eller finns det något som är mindre viktigt och kanske inte så bråttom? För att säkerställa att du jobbar med rätt saker och att du gör det i rätt tid så måste du faktiskt ta dig tid till att stanna upp/reflektera och sedan prioritera.
Om du väljer att inte lägga ner tid på att reflektera, då kan du inte heller förvänta dig att arbetssituationen kommer att bli bättre – det brukar faktiskt aldrig bli så… Behöver du lite hjälp på vägen, tveka inte att höra av dig!

 

Jan 2024
Mitt nummer tillhör Almen HR AB!
Om du är upptagen och/eller inte vill svara då mitt nummer ringer, så kan du senare kolla upp numret och hitta information om att det var just Almen HR som ringde – bra va?
Jag blir dagligen uppringd av flertalet nummer som jag inte känner igen, samtal som jag kanske inte kan ta just då, och när jag senare försöker kolla vem som ringde så finns det ingen information alls, förutom att 1000 andra har också sökt på samma nummer…  Om jag sedan scrollar ner en bit och ser vilka fina omdömen som är upplagda från dem som har svarat, så ökar ju inte mitt intresse att försöka ringa tillbaka, eller svara senare under dagen då det ringer igen… eller nästa dag, eller nästa dag…
Om man inte kan vara ärlig avseende vilket företag man representerar, och kanske även vilken produkt eller tjänst som företaget säljer, hur troligt är det då att jag köper något av dig?
(Jag förstår att samtalen kan komma från ett callcenterföretag som jobbar med olika kunder, men varför inte presentera att numret tillhör just det callcenterföretaget?) Hur gör ni andra då det ringer från nummer som inte har någon ägare?

Dec 2023
Julgåva till Malmgatan 5!
I stället för att ge mina kunder chokladaskar i jul så väljer Almen HR att ge några tusenlappar till volontärerna som gör det möjligt för Piteås ungdomar att träffas på ungdomsgården ”Malmgatan 5”. Julgåvan är ett presentkort på Storstrand som kan nyttjas till något njutbart på någon kommande  ledarträff – tusen tack för ert engagemang och ideellt arbete för Piteås ungdomar! Hoppas att mina kunder har överseende med att chokladasken uteblir.
På bilden – Lina Vikberg, Projektledare och initiativtagare för Malmgatan 5.

Apr 2023
Nu har de två första åren med Almen HR passerat, och dessa år har verkligen passerat i hög fart! Det har varit en mycket inspirerande och utvecklande tid där jag har haft förmånen att få jobba tillsammans med många fina företag, fått träffa många nya härliga människor och fått förtroendet att vara företagens HR-stöd. Jag vill passa på att tacka er som har gjort och fortfarande gör det möjligt för mig och Almen HR – mina kunder, mina vänner och min familj!

Dec 2022
Julgåva till Lilla Hjärtat!
I stället för att ge mina kunder chokladaskar i jul så väljer Almen HR att ge några tusenlappar till föreningen Lilla Hjärtat (för behövande barn och barnfamiljer i Piteå). Detta möjliggör för några familjer som inte har samma förutsättningar som många andra, att få äta lite julmat nu när julen närmar sig. Ett stort tack till ICA Kvantum som ombesörjer detta! (och tack för bilden).
Hoppas att mina kunder har överseende med att chokladasken uteblir.

Sep 2022
Grillkurs med gubbarna!
Ibland blir det inte riktigt som man hade tänkt sig… som när initiativtagaren till grillkursen bokade in dag, tid och plats, men glömde att boka in självaste grillmästaren och utbildaren Peter Eliasson…
Liknande händer väl på jobbet också? Brister i samarbete, brister i information och kommunikation, det missas en del, beslut fattas, och det blir inte alltid som man hade tänkt det. Visst har man rätt att bli arg eller besviken, men ganska snabbt så måste man acceptera läget och göra det bästa av situationen – vad det ”bästa” är lämnar jag öppet.
Nu gick det ju rätt snabbt att acceptera hämtpizzan, och vi hade riktigt roligt trots att det inte blev som vi hade tänkt!

Jul 2022
Nu drar jobbet i gång efter några härliga veckor av ledighet – kul!
Men om man inte tycker att det blir kul då, det kanske känns mer som en klump i magen… Du vet att det blir en tuff start med det där som skulle ha gjorts innan semestern men som ”inte hanns med”, eller så kanske du helt enkelt inte trivs på ditt jobb och funderar på att göra något annat.
Som chef kanske du ska genomföra en inte så omtyckt förändring eller ta det där samtalet som skulle ha gjorts för länge sedan, något som du har skjutit upp och gruvat inför och som nu gör sig påmind dem sista dagarna på semestern.
För att en förändring, ett beslut eller ett samtal ska bli så bra som möjligt behöver du tänka igenom det några vändor, tänka på hur det ska kommuniceras, hur det ska framföras och vilka frågor som kan komma upp. Ibland behövs ett bollplank för att få ett bra resultat – bara att höra av dig!

Tycker att bilden från vår minisemester på väg till Bodö i Norge beskriver situationen på ett bra sätt med en grön sommaräng, sol som finns där bakom tunga moln, jobbiga bergstoppar och frustration i form av ”håret” som står rätt upp.

Apr 2022
Ny som ledare – rätt förutsättningar?
För att man ska kunna vara en bra ledare, kunna leverera resultat och få sina medarbetare att må bra och utvecklas så krävs det också att ledaren får rätt förutsättningar, något som ibland glöms bort. Det kan vara en ”bra medarbetare” som avancerar i företaget för att hen är just en ”bra medarbetare”, men det innebär ju inte per automatik att medarbetaren är en bra ledare från dag ett.
För att ledaren ska kunna vara en bra ledare krävs att hen får tid att växa in i rollen, att vi tillgodoser nödvändig utbildning och att vi stöttar och coachar vår nya ledare – tänk ungefär på samma sätt som när ni introducerar en ny medarbetare i företaget.

Apr 2022
Ett år för Almen HR!
Nu har det första året för Almen HR passerat och det har varit ett inspirerande och utvecklande år med hårt arbete, nya utmaningar, trevliga möten med nya människor, nya kollegor, nya miljöer, nya kulturer mm – riktigt roligt! Jag vill tacka er som har gjort detta möjligt för mig och Almen HR – mina kunder, mina vänner och min familj!

Feb 2022
Det blir kanske lite personligt.
På onsdag förra veckan dog en mycket god vän i cancer, och på fredagen dog min mamma i sviterna av hjärtsvikt i kombination med sin ålder och fysik. Båda dödsfallen var på något sätt lite väntade men ändå inte, kanske för att jag har levt i förnekelse. Allt stannade av, det blev tomt och tyst. Chockad och ledsen blev det inte mycket arbete gjort, något som faktiskt får vänta ett tag.
Man får sig en tankeställare på vad som egentligen är viktigt i livet. Det kanske inte är en spikrak karriär, en schysst titel och den högsta lönen som är viktigast? Dem flesta av oss vet att det är nära och kära, goda vänner, grannar och kollegor som verkligen betyder något – det gäller bara att komma ihåg det när chocken och sorgen lagt sig lite. Var rädda om varandra.

Dec 2021
Julklapp till ”Kvinnojouren Lillasyster”
I stället för chokladaskar till mina kunder i julklapp väljer Almen HR att skänka några tusenlappar till Kvinnojouren Lillasyster i Piteå, en kvinnojour under uppbyggnad. Sara Sandström på bilden är en av initiativtagarna till en kvinnojour som förhoppningsvis är i gång inom kort. Hoppas att mina kunder har överseende med att chokladasken uteblir! Önskar er alla en riktigt God Jul!

Nov 2021
Almen HR – SKAPAR TRYGGHET!
Jag vet varför jag har varit kvar på tidigare arbetsplatser, och jag vet också varför jag har valt att lämna några. Jag vet vad ”min trygghet” är, och vad som är viktigt för mig för att jag ska trivas på en arbetsplats. Varför jobbar du där du jobbar, vad är det som skapar ”din trygghet”?

Okt 2021
”Medarbetarna är vår viktigaste resurs”… men när verksamheten och affärerna rullar på i ett ruskigt högt tempo och tiden bara flyger förbi så riskerar man att glömma bort just det att ”medarbetarna är vår viktigaste resurs”. Förutom att medarbetarna vill bli sedda och uppskattade så måste man som arbetsgivare ha koll på allt annat också, tex utbildningar, sjukskrivningar, rehabiliteringsplaner, medarbetarsamtal, feedbacksamtal, provanställningar som snart löper ut, praktikanter, rekryteringar, introduktioner mm – listan går att göra hur lång som helst.

Aug 2021
Varför ska man jobba hos er?
Jag har förmånen att verka i en fantastisk region (region norr) där tillväxten är enorm och riktigt goda förutsättningar finns för många företag att växa, men det är ju också en stenhård konkurrens om bra medarbetare. Hur lockar man bra medarbetare att söka till er, och varför ska de just välja er som sin nästa arbetsgivare? Om man jobbar strategiskt med att vara en attraktiv arbetsgivare så ökar också chansen till att många söker era lediga tjänster, men att vara en attraktiv arbetsgivare kommer inte av sig själv – behöver ni hjälp med jobbet så hör av er till Almen HR!

Juli 2021
Det tog mig drygt 30 år innan jag bestämde mig fullt ut för att starta eget företag, men som man säger, bättre sent än aldrig 🙂 Det har varit en spännande tid med många nya möten, nya människor och nya utmaningar – kanske det bästa och roligaste jag gjort! Nu unnar jag mig några veckors ”ledighet” för att ladda batterierna för fortsatta uppdrag hos befintliga kunder och för några nya kunder som kommer i höst. Önskar er alla en härlig sommar!

Juni 2021
Jag har förmånen att jobba med några företag som alla har gemensamt att man är en attraktiv arbetsgivare och vill vara ännu bättre, ett arbete som man aldrig blir helt klar med! För er som funderar om ni är på rätt väg så kan jag ge er ett grundtips – känn efter om ni har roligt tillsammans på jobbet? Om svaret är nej på den frågan så har ni lite att jobba med, om svaret är ja så fortsätt jobba på att behålla det!